Nyt børnekontor er blevet et unikt værktøj for tysk dagligvarekæmpe i Danmark
Reelt mener Lidl ikke, at behovet bør være der.
Men alligevel har den tyske dagligvarekæmpe, der tæller over 150 butikker i Danmark, indrettet et såkaldt børnekontor på sit hovedkontor i Aarhus.
Og det er med en helt særlig bevæggrund, at Lidls medarbejdere på hovedkontoret har mulighed for at inddrage børnepasning i dagligdagen.
- Børnekontoret er beregnet til at være en hjælp til de medarbejdere, der af forskellige årsager har brug for fleksibilitet i hverdagen. Succeskriteriet er, at vores medarbejderes hverdag kan hænge sammen og at der derfor reelt ikke er behov for børnekontoret, siger HR-direktør i Lidl Danmark, Hauke Daene, og han tilføjer:
- Børnekontoret bliver ikke benyttet hver dag, men vi kan se, at der er et behov i nogle perioder. Det er ikke hensigten, at man skal have syge børn med på arbejde, men derimod et tilbud om fleksibilitet til dem der har et par private ærinder i og i forlængelse af arbejdstiden.
Snart et år på bagen
Lidl indviede sit nye hovedkontor sidste efterår, og i alt fordeler over 300 medarbejdere sig på omtrent 20.000 kvadratmeter - som også tæller et Lidl-varehus i stueetagen.
Og det var netop i forbindelse med indvielsen af det nye hovedkontor, at børnekontorskonceptet også blev vakt til live.
Derfor er Hauke Daene heller ikke klar til at drage nogen konklusioner på brugen af børnekontoret, men han understreger dog, at "der er interesse i at benytte tilbuddet".
- Børnekontoret gør det muligt for en ansat at have den fysiske nærhed til sine kolleger som hun eller han af forskellige årsager kan have behov for på en arbejdsdag, selvom der på dagen ikke kan findes pasning til ens barn.
- Vi oplever, at kan vi hjælpe til med at få en kollegas hverdag nemmere til at gå op, afspejles det også i arbejdsglæden og i effektiviteten. Derfor undersøger og arbejder vi altid på, hvordan vi kan optimere og forbedre arbejdsmiljøet for vores ansatte, siger HR-direktøren.
Artiklen er en del af temaet Historien i detaljen.